Blog ini merupakan diari yang mencatit suka duka saya dalam dunia memasak. Saya bukan pakar memasak dan bukan cita-cita saya untuk menjadi pakar tukang masak tapi saya lebih suka masak sendiri di rumah selain mengisi masa lapang saya. Walaupun saya agak terlambat menceburkan diri dan dalam kategori budak hingusan dalam dunia masakan, saya akan cuba yang terbaik dengan belajar dari otai blogger-blogger dan sapa2 kat luar sana.

Sunday, June 8, 2014

Laporan Dalca Ayam

Uppss.. bukan dalca daging seperti yang ditepekkan. Oleh kerana stok ayam banyak, saya gantikan daging lembu kepada daging ayam. Jangan membazir... gunakan stok yang ada. Sebenarnya malas nak ke kedai.  Hehehh. Ok. Resipi asal saya ikut 95%.. cehh. Tak ada kecurangan. Seisi percubaan kali ni dibantu oleh Mak saya sebab saya tak pandai kesan tahap garing bahan-bahan rempah dan tahap cukup masak dalam masakan bersantan.

Jom mulakan laporan....

Pra-penyediaan:


Kacang dhal: dicuci dan rebus  hingga empuk


Sayur-sayuran: Sementara menunggu kacang dhal empuk, sayur-sayuran dipotong panjang, dadu dan lain-lain mengikut kesesuaian.


Bahan-bahan tumis: Bawang putih, bawang merah dan halia dikisar. Rempah kari dibancuh dengan air. Rempah ratus lain siap dicuci.

Lain-lain bahan: Isi daging ayam dipotong dadu. Saya guna 3 cawan santan pekat dan dicampur dengan secawan air.


Penyediaan:

Tumis bahan rempah...

Baawang-bawang dan halia...

Rempah kari...


Garing. Sedia untuk kacang dhal...

Kacang dhal siap yang dah rebus...

Santan...

Kentang...

Garam...

Lobak...

Kacang panjang... dan biar hampir mendidih

Terung..

Air rebusan kacang dhal jika kuah pekat
Siappppp.... gambarnya tak ada sebab sibuk nak makan. Apapon, sedapppp dan berjaya.

No comments:

Post a Comment