Blog ini merupakan diari yang mencatit suka duka saya dalam dunia memasak. Saya bukan pakar memasak dan bukan cita-cita saya untuk menjadi pakar tukang masak tapi saya lebih suka masak sendiri di rumah selain mengisi masa lapang saya. Walaupun saya agak terlambat menceburkan diri dan dalam kategori budak hingusan dalam dunia masakan, saya akan cuba yang terbaik dengan belajar dari otai blogger-blogger dan sapa2 kat luar sana.

Monday, December 30, 2013

Nasi kuning Sabah



Kesempatan cuti sempena tahun baru 2014, aktiviti dapur berasap di adakan. Kami sekeluarga kadang-kadang bosan dengan menu biasa... sambal ikan, masak kicap.. sambal ikan.. masak kicap. Gitulah Mak pusing-pusing menu dia. Kami tak boleh komen sebab untunglah Mak dah tolong masak. Begitulah Mak saya yang uzur. Biarkan saja kemahuannya, asalkan dia senang dan bahagia dengan apa yang disukai. Dulu Mak layan apa saja kemahuan saya, kini saya membalas jasa baik Mak saya. Saya dan suami makan saja laaaaaaaa. Upss... iklan sekejap :)
Resipi seterusnya yang jadi pilihan ialah Nasi Kuning Sabah. Suami saya suka makan nasi ni disebabkan dia orang Lahad Datu cuma kali ni sebagai tanda terima kasih dan sayang. Kali ni saya masak lauk sambal tempe disebabkan suami saya suka bangat sambal tempe.

Sumber resipi asal: Intai Dapur

Bahan Nasi

3 cawan beras (basuh dan tos)
1sudu teh serbuk kunyit
11/2 biji bawang besar- hiris
1 inci halia - hiris
4 ulas bwg putih - hiris
2 batang serai - ketuk
3 helai daun pandan
2 cawan air
1 cawan santan
Garam
Gula
Minyak masak sedikit


Penyediaan Nasi Kuning

Panaskan minyak dan tumis serai, daun pandan dan  bahan-bahan hiris hingga naik bau.
Masukkan beras, serbuk kunyit, garam, gula, air dan santan.

Kacau rata dan biar nasi masak macam biasa.


Lauk: Sambal Ikan Tongkol (Pilihan Utama)

Bahan-bahan Sambal Ikan

Beberapa ekor ikan (atau 6 ketul ikan tongkol mengikut pemilik resipi ini... bersihkan dan rebus bersama garam dan asam keping)
5 biji cilipadi - kisar
4 sudu besar cili kering kisar
2 biji bwg besar - kisar
3 ulas bwg putih - kisar
2 btg serai - hiris /ketuk
2 sudu besar gula biasa
Garam
Minyak


Penyediaan Sambal Ikan 

Panaskan minyak dan tumiskan serai, cili kering kisar dan bahan-bahan kisar lain hingga wangi.
Masukkan gula dan garam. Kacau sebati.
Akhir sekali masuk ikan.
Kacau sebati dan angkat.




No comments:

Post a Comment