Blog ini merupakan diari yang mencatit suka duka saya dalam dunia memasak. Saya bukan pakar memasak dan bukan cita-cita saya untuk menjadi pakar tukang masak tapi saya lebih suka masak sendiri di rumah selain mengisi masa lapang saya. Walaupun saya agak terlambat menceburkan diri dan dalam kategori budak hingusan dalam dunia masakan, saya akan cuba yang terbaik dengan belajar dari otai blogger-blogger dan sapa2 kat luar sana.

Tuesday, February 3, 2015

Kita-kita Makan: Bubur nasi daging

Dah lama sebenarnya nak makan bubur nasi yang sedap tapi tak pandai nak buat. Kebetulan Tuti bagi rasa bubur nasi ayam dia. Sedap... rasa yang macam ni yang saya cari. Pertama kali buat, saya agak-agak ikut logik je. Sekali macam 10 orang punya makan. Tak apa... rezeki jiran sebelah :)


Bahan-bahan:

500g beras yang telah besih
250g daging hancur
50g ikan bilis yang ditumbuk kasar
1500ml & lebih air
3 inci halia
2 sudu garam
1 sudu teh lada sulah yang dirumbuk halus
Setengah sudu teh lada hitam yang ditumbuk halus
4 helai daun pandan

Bawang goreng , daun sup dan daun bawang sebagai hiasan.

Cara-cara:
Semua bahan-bahan dicampurkan ke dalam periuk dan dimasak dengan api sederhana. Anggaran masa masak ialah 30-45 minit. Kepekatan bubur ikut citarasa.




No comments:

Post a Comment