Blog ini merupakan diari yang mencatit suka duka saya dalam dunia memasak. Saya bukan pakar memasak dan bukan cita-cita saya untuk menjadi pakar tukang masak tapi saya lebih suka masak sendiri di rumah selain mengisi masa lapang saya. Walaupun saya agak terlambat menceburkan diri dan dalam kategori budak hingusan dalam dunia masakan, saya akan cuba yang terbaik dengan belajar dari otai blogger-blogger dan sapa2 kat luar sana.

Tuesday, February 3, 2015

Nasi minyak dan daging masak hitam

Nasi minyak dan daging masak hitam saya berpandukan resipi Puan Azlita Masam Manis. Resipi yang sangat baik untuk dipraktikkan. Terima kasih, Kak Azlita. Walaubagaimanapun ada sedikit perubahan bahan-bahan daripada bahan-bahan resipi asal.

Nasi minyak


1 kg basmathi
Air mengikut paras beras pada bekas yang sama (dan/ atau lebihkan sedikit air jika perlu)
2 sudu gee
4 sudu butter
3 sudu susu tepung dibancuh dengan secawan air
3 helai daun pandan
2 batang serai
2 inci halia
3 ulas bawang putih
2 labu besar bawang merah
2 batang kulit kayu manis
3 kuntum bunga lawang
5 kuntum cengkih
3 biji pelaga

Bahan-bahan tertinggal:

Kismis
Pewarna kuning

Cara-cara:

Menggunakan periuk, butter dan gee dipanaskan.
Daun pandan, serai, kulit kayu manis, bunga lawang, cengkih dan pelaga ditumis hingga harum.
Bawang merah, bawang putih dan halia ditumis hingga harum.
Susu dimasukkan.
Kemudian air dan garam.
Diikuti kismis.
Kacau rata.
Beras dimasukkan dan tutup periuk hingga beras separuh masak.
Lubang sebesar pensil dibuat pada nasi untuk dititiskan pewarna kuning.
Tutup periuk hingga nasi masak.
Gemburkan nasi untuk selerakkan warna nasi.

Daging masak hitam

Untuk resipi ni saya ikut sepenuhya resipi Kak Azlita sebab percubaan kali pertama cuma tak guna kiub daging dan maggi cukup rasa. Rasanya tetap ok.... hmmm.... sekali makan misti mau mau mau mau mau lagiiii. Berikut resipi yang saya copy & paste.



Bahan-bahan:

Bahan tumis
3 tangkai daun kari di raut
1 batang serai dititik
2 batang kulit kayu manis
3 kuntum bunga lawang
3 biji pelaga
5 kuntum cengkih

Bahan Kisar
3 ulas bawang putih
6 ulas bawang merag
15 tangkai cili kering rendam lembut dan kisar
1 inci halia

Bahan Perisa
1/2 cawan air asam jawa
garam dan gula secukup rasa

4 sudu besar kicap pekat
1 sudu teh serbuk jintan manis
1 sudu teh serbuk jintan putih
1 sudu teh serbuk ketumbar

Bahan-bahan tertinggal:

1 kiub daging
Maggi cukup rasa

Cara-cara:





Acar Timun

Salad timun ni juga pertama kali cuba. Tok Siak saya cakap... alaaaaaa senang je. Tu pon tak tau ke. Heheh...

Bahan-bahan:

Sebiji timun saiz sederhana
Sebiji nenas saiz kecil 
2 labu besar bawang merah yang dihiris
3 sudu air
1 biji cili merah dihiris
Gula dan garam cukup rasa.

Bahan-bahan tertinggal:

1 biji lobak merak

Cara-cara:

Sayur-sayur dipotong mengikut citarasa.
Gaul semua bahan-bahan didalam bekas.


Menu puas hati!

No comments:

Post a Comment