Blog ini merupakan diari yang mencatit suka duka saya dalam dunia memasak. Saya bukan pakar memasak dan bukan cita-cita saya untuk menjadi pakar tukang masak tapi saya lebih suka masak sendiri di rumah selain mengisi masa lapang saya. Walaupun saya agak terlambat menceburkan diri dan dalam kategori budak hingusan dalam dunia masakan, saya akan cuba yang terbaik dengan belajar dari otai blogger-blogger dan sapa2 kat luar sana.

Sunday, April 20, 2014

Ikan goreng air asam

Sabtu lalu, suami saya belanja makan tengahari di sebuah kedai makan yang terletak bersebelahan jalan masuk Taman Hulu Langat Jaya. Katanya, mengimbas kenangan makan tengahari di situ sewaktu kerja makan gaji di bengkel besi berhampiran. Sedap menyelerakan dan harga berpatutan. Salah satu menu pilihan utama ialah ikan goreng kuah asam. Saya tak pasti nama sebenar sebab menu ni unik, pertama kali jumpa. Saya letak dulu ikan goreng kuah asam berdasarkan hasil google (hampir-hampir), rupa paras dan rasa. Ini cabaran saya untuk cuba dan salah.
Hasil google saya jumpa ikan rebus air asam. Percubaan pertama nanti, saya perlu ubah dengan menambah daun ketumbar dan serai. Kat bawah ni, resipinya.

Sumber: alwzbemybaby.blogspot.com

Sumber: alwzbemybaby.blogspot.com

Bahan-bahan

2 ekor ikan kembung segar
1 cawan air
2 ulas bawang merah
1 biji cili merah-1/2 dihiris halus
4 biji cili api merah dan hijau dihiris
1/2 sudu teh belacan dibakar
1/2 biji tomato potong dadu
1/2 labu bawang besar dihiris halus
1/2 sudu teh asam jawa
Jus limau nipis secukup rasa
Garam dan gula secukup rasa

Cara penyediaan

Rebus ikan dalam kuali hingga air mendidih.
Tuang air rebusan dalam mangkuk lain dan biar ikan masak dalam kuali.
Tumbuk 1/2 cili merah,bawang merah,belacan dan asam jawa.
Bancuhkan bahan tumbuk dgn air rebusan ikan.
Masukkan bahan yg dihiris,tomato,garam,gula dan perahkan limau nipis secukup rasa.
Letakkan ikan dalam pinggan dan siramkan kuah tadi.siap untuk dimakan dengan nasi panas.
Kalau malas nak tumbuk boleh dihiris halus semua bahan dan gaulkan saja dengan air rebusan.



No comments:

Post a Comment