Blog ini merupakan diari yang mencatit suka duka saya dalam dunia memasak. Saya bukan pakar memasak dan bukan cita-cita saya untuk menjadi pakar tukang masak tapi saya lebih suka masak sendiri di rumah selain mengisi masa lapang saya. Walaupun saya agak terlambat menceburkan diri dan dalam kategori budak hingusan dalam dunia masakan, saya akan cuba yang terbaik dengan belajar dari otai blogger-blogger dan sapa2 kat luar sana.

Wednesday, January 28, 2015

Kita-kita je makan

Coretan pengenalan...

Lembaran baru Kita-kita makan.... cuma serba sedikit pengalaman kesemptan saya dalam menyediakan menu ringkas kami sekeluarga. Bagi saya, hidangan kita-kita makan disebabkan profile saya yang sedikit pengalaman  memasak, seorang yang bekerja makan gaji 5.5 hari dalam seminggu, punya ruang dapur dan peralatan memasak yang cukup-cukup syarat, tempoh masak diperuntukkan pada hari bekerja kurang dari sejam, 2 hingga 3 jenis hidangan untuk 3 atau 4 orang yang tak terlalu cerewet dalam soal makan; serta bahan-bahan yang digunakan juga bergantung kepada stok yang ada. Masakan saya berpandukan dari pengalaman pemerhatian dan blogger. 
Bagi memudahkan cara, saya telah buat penyediaan awal pada hari cuti bermula daripada menu-menu harian, membeli bahan-bahan hingga menyimpan sejuk bahan-bahan kisar seperti bawang merah dan cili, sayur-sayuran jenis tahan lama, santan dan bahan-bahan utama seperti ikan, daging dan ayam. 
Semoga diari ini bermanfaat, sebagai rujukan dikala lupa dan kenangan manis saya sendiri di hari tua nanti. Insyallah...


No comments:

Post a Comment