Blog ini merupakan diari yang mencatit suka duka saya dalam dunia memasak. Saya bukan pakar memasak dan bukan cita-cita saya untuk menjadi pakar tukang masak tapi saya lebih suka masak sendiri di rumah selain mengisi masa lapang saya. Walaupun saya agak terlambat menceburkan diri dan dalam kategori budak hingusan dalam dunia masakan, saya akan cuba yang terbaik dengan belajar dari otai blogger-blogger dan sapa2 kat luar sana.

Monday, June 2, 2014

Whipped & Heavy Cream

Sumber: Mamak Haji

WHIPPED CREAM

Bahan-bahan:
- 1 tin susu sejat
- 1/2 - 3/4 cawan gula pasir.
- 1 tsp vanila.

Cara:
Sejukkan susu cair tin in dalam bahagian beku peti sejuk selama 30 minit. Peralatan juga disejukkan kecuali motor pemutar.
Masukkan susu sejat dalam bowl yg telah sejukkan pukul whip dengan mesin putar 1 min sehingga buih terbentuk.
Masukkan gula dan vanila putar lagi kelajuan tinggi 2 minit lagi sehingga jadi pekat.

HEAVY CREAM

Caranya sama tapi gunakan gelatin. Gelatin ini sukar nak cair dlm air biasa. Taburkan (sprinkle) gelatin ini diatas sedikit air (bekas) dlm 2 sudu besar masukkan dalam micro oven. Jika tiada micro oven,  gunakan air panas iaitu biarkan dalam 2 minit. Tapis dan tuangkan dalam susu cair yg telah diputar whipped 1 minit. Buat seperti whipped cream hingga pekat.


No comments:

Post a Comment