Blog ini merupakan diari yang mencatit suka duka saya dalam dunia memasak. Saya bukan pakar memasak dan bukan cita-cita saya untuk menjadi pakar tukang masak tapi saya lebih suka masak sendiri di rumah selain mengisi masa lapang saya. Walaupun saya agak terlambat menceburkan diri dan dalam kategori budak hingusan dalam dunia masakan, saya akan cuba yang terbaik dengan belajar dari otai blogger-blogger dan sapa2 kat luar sana.

Thursday, June 12, 2014

Laporan begedil ayam

Saya dah laksanakan dua seisi begedil ayam. Sedappp.Walaupunbagaimanapun saya telah curang sedikit dari resipi asal. Saya cuba kurangkan penggunaan minyak dalam masakan. Hasilnya begedil jadi lembik dan terburai masa seisi menggoreng. Ini percubaan pertama. Cubaan kedua, saya tambah 10 sudu besar tepung gandum. Tak terlalu lembik tapi keaslian rasa lari sikit. Tetap sedap. Seisi cubaan ke tiga nanti, saya akan cuba ikut resipi asal. Laporan bergambar percubaan pertama saya seperti di bawah.....

Kentang sedia untuk direbus

Siap sedia untuk mula mengadun
Resipi asal tak nyatakan arah tuju lada sulah. Jadi saya memandai sendiri dengan menumbuk lumat bersama bawang goreng. Saya tukar guna seketul daging ayam. Ayam saya rebus dan tumbuk. Saya langkau bawang yang dipotong dadu sebab budak-budak tak makan bawang berdadu-dadu. Elergik lak kemudian hari nanti bila tengok begedil.

Sedia untuk diuli

Siap. Eppp!! Tak boleh curi-curi colek makan







Kesimpulannya... resipi cara saya:

Bahan-bahan:
  • 1/2 kg ubi kentang
  • 200 gm daging ayam 
  • 2 sudu teh lada sulah
  • 2 sudu besar bawang goreng
  • 2 tangkai daun sup dihiris halus
  • 2 biji telur ayam
  • Garam secukup rasa
  • Minyak secukupnya utk menggoreng
  • Pilihan: 10 sudu besar (boleh dikurangkan atau dilebihkan ikut keadaan) tepung gandum

Cara-cara:

  1. Kupas kentang dan potong sederhana nipis. Cuci dan rebus hingga empuk. Tumbuk sehingga lumat. Ketepikan dulu.
  2. Rebus isi ayam hingga empuk dan ditumbuk. Ketepikan.
  3. Tumbuk bawang goreng dan lada sulah. Ketepikan.
  4. Satukan kesemua bahan-bahan kecuali telur di dalam satu bekas.
  5. Ambil sedikit adunan dan dibulatkan. Leperkan sedikit. Buat hingga habis.
  6. Dalam bekas lain, pecahkan telur dan kocak-kocakkan. Celupkan setiap ketulan begedil tadi dengan telur terlebih dahulu sebelum digoreng dengan minyak sehingga berwarna keemas2an.
  7. Guna api sederhana. Bila dah masak, angkat & toskan. Sedia untuk di makan bersama soto atau di makan begitu saja.

No comments:

Post a Comment