Blog ini merupakan diari yang mencatit suka duka saya dalam dunia memasak. Saya bukan pakar memasak dan bukan cita-cita saya untuk menjadi pakar tukang masak tapi saya lebih suka masak sendiri di rumah selain mengisi masa lapang saya. Walaupun saya agak terlambat menceburkan diri dan dalam kategori budak hingusan dalam dunia masakan, saya akan cuba yang terbaik dengan belajar dari otai blogger-blogger dan sapa2 kat luar sana.

Wednesday, May 7, 2014

Mee Bandung

Sejak Sabtu minggu lepas dan kemarin makan mee bandung. Nak bagi seru... belajar masak mee bandung. Alahai... Mee bandung muar sedap katanya. Ye laa.... keje meng google la nampaknyer.


Gambar milik blogger Nannie


Sumber: Deli Hayat


Bahan:

Paste
Air rebusan daging
Mee Kuning yang telah dicelur
Sawi
Tomato
Hirisan tauhu goreng
Telur
Cili Merah
Bawang Goreng

*****
Penyediaan Paste
Bahan:
300 g udang basah. Kulit dan kepala diasingkan
100 g udang kering (direndam).
5 tangkai cili kering
3 ulas bawang putih
5 ulas bawang merah
4 sudu besar kacang tanah
Minyak untuk menggoreng
Garam
Serbuk perasa
Gula

Nota: Bawang-bawang dan kacang dikisar bersama

Cara Membuat Paste:

Udang dibersihkan, isi udang bersama udang kering dikisar.
Kulit dan kepala udang basah direbus untuk di jadikan stok; kemudian dikisar dan ditapis.
Panaskan minyak. Tumiskan bahan-bahan tumis.
Masukkan air stok, kisaran udang dan campuran bawang & kacang tanah.
Perasakan dengan garam, serbuk perasa dan gula.
Biarkan pekat hingga menjadi paste.

Nota: Boleh disimpan lama (sejuk beku).

*****


Cara masak:

Panaskan minyak dan goreng paste.. goreng sedikit. Anggaran 2 minit.
Masukkan air rebusan daging dan daging.
Masukkan sawi dan tomato
Biar mendidih dan masukkan telur. Jangan dikacau sehingga telur masak.
Sediakan mee dan tauhu.
Tuangkan kuah ke atas mee
Taburkan cili dan bawang goreng.

---@---


Resipi dah ada, bila nak buatnya? ;)



No comments:

Post a Comment