Blog ini merupakan diari yang mencatit suka duka saya dalam dunia memasak. Saya bukan pakar memasak dan bukan cita-cita saya untuk menjadi pakar tukang masak tapi saya lebih suka masak sendiri di rumah selain mengisi masa lapang saya. Walaupun saya agak terlambat menceburkan diri dan dalam kategori budak hingusan dalam dunia masakan, saya akan cuba yang terbaik dengan belajar dari otai blogger-blogger dan sapa2 kat luar sana.

Monday, July 29, 2013

Siap sedia

Sambutan Syawal tahun ni, saya niat nak buat biskut raya. Biasa, beli je sampai belas-belas bekas termasuk biskut raya sumbangan oleh penyumbang tetap, Kakak-Saya. Tahun ni lain sangat la. Sawan dah datang kot. Hehh. Jadi, semalam pagi.. saya gagahkan diri membeli bahan-bahan yang diperlukan. Kebanyakannya saya beli di Bagus, Shah Alam. Dah beberapa tahun tak ke sana.

Bagus, Shah Alam. Sumber gambar: Blogger
Niat hati nak mula buat biskut sebelah malam. Oleh sebab melayan keletihan, saya hanya buat persedian bahan-bahan. Maksudnya, bahan-bahan kering biskut saya siap-siap packing untuk sekali adun. Saya cuba buat macam ni sebab masa terhad untuk buat biskut di hari bekerja.

Proses menyukat
Tiada pilihan, saya kena buat sebelah malam. Oleh itu, mungkin siap-siap packing bahan-bahan kering dapat menjimatkan masa. Jadi malam tadi, acara main masak-masak bermula dari jam 9 malam hingga 1 pagi.


Persediaan inti

Proses sangai almond
Jangan lupa tutup ya Cik Puan Zuhra. Kang semut berpesta

No comments:

Post a Comment