Blog ini merupakan diari yang mencatit suka duka saya dalam dunia memasak. Saya bukan pakar memasak dan bukan cita-cita saya untuk menjadi pakar tukang masak tapi saya lebih suka masak sendiri di rumah selain mengisi masa lapang saya. Walaupun saya agak terlambat menceburkan diri dan dalam kategori budak hingusan dalam dunia masakan, saya akan cuba yang terbaik dengan belajar dari otai blogger-blogger dan sapa2 kat luar sana.

Monday, July 29, 2013

Permulaan...

Dah lama saya fikirkan untuk buat blog diari bagi acara masak-masak saya. Sebagai seorang isteri yang bekerja, masa agak suntuk untuk main masak-masak. Oleh sebab saya bukan tukang masak yang mahir, jadi main masak-masak istilah yang sesuai untuk budak hingusan macam saya. Lagipun, otai macam Mak saya mana nak makan sangat masakan budak hingusan macam saya. Tapi tu bukan alasan untuk elak dari memasak untuk keluarga. Saya cuba yang terbaik mungkin. Kekerapan memasak, seminggu sekali dua. Yang lain, mak saya yang uruskan. Cam ni ler isteri mitali. Makan suami, Mak yang masak ;)

Saya selalu cuba resipi-resipi dan belajar teknik-teknik memasak dari blogger-blogger yang otai. Ada yang menjadi, dan yang tak menjadi.... tu datang dari saya. Kekadang ikut dan saya. Ngeh2x.... bahan tak cukup ler, tak ada kat kedai laaa.... ikut sukati sendiri mengadun bahan-bahan. Blog ni juga dapat membantu saya menyimpan resipi-resipi yang saya dah cuba sebab selalu letak situ sana sini bila dah cuba. Lagi, sebagai kenangan.

Hari ni 20 Ramadhan 1434. Saya mulakan blog ni hari ini. Kenapa? 10 malam terakhir Ramadhan... masanya untuk kuat-kuat beramal sebab malam lailatul qadar akan berlaku pada bila-bila hari. Malam ni saya mula buat biskut raya. Biskut raya layan tapi amalan sunat yang dilupa.

Selamat beramal dan berbiskut kuih raya ;)

No comments:

Post a Comment