Blog ini merupakan diari yang mencatit suka duka saya dalam dunia memasak. Saya bukan pakar memasak dan bukan cita-cita saya untuk menjadi pakar tukang masak tapi saya lebih suka masak sendiri di rumah selain mengisi masa lapang saya. Walaupun saya agak terlambat menceburkan diri dan dalam kategori budak hingusan dalam dunia masakan, saya akan cuba yang terbaik dengan belajar dari otai blogger-blogger dan sapa2 kat luar sana.

Tuesday, May 27, 2014

Copy & Pastee: Kuah Yong Tau Foo

Resipi ni baru saja ternampak. Sebelum hilang dari pandangan mata, baik ler di copy paste. Kadang-kadang teringin nak makan menu ni.

Sumber: Suhaila Ishak



Kuah hitam

Bahan

2 sudu makan taucu
2 sudu makan tpg jgung
2 sudu makan tpg gndum
3 sudu makan kicap pkat
3 sudu makan sos tiram
4-5 sudu makan gula

3 cawan air

Cara penyediaan

Masukan semua dalam blender untuk taucu halus. Masak hingga mendidih sekejap.

Kuah merah

Bahan
1/2 cawan kacang tanah goreng
1 sudu makan tepung gandum
1 sudu makan tepung jagung
4- 5 sudu makan gula
3 cawan air

1/4 sudu makan garam
3 sudu makan cili kisar

Cara penyediaan

Blender semua bahan di atas hingga kacang halus.
Panaskan sikit minyak. Tumis 2 biji bwang putih ketuk. Masuk 3 sudu makan cili kisar. Tunggu kering. Masukan semua bahan dalam blender tadi. Masak sekejap hingga kuah agak pekat anggaran masa 5 minit.




No comments:

Post a Comment